Netflix pakt delen van account aan en vraagt om extra verificatie van gegevens

Deel jij een account met andere Netflix-kijkers? Dan wordt het delen van een account binnenkort wellicht moeilijker of zelfs onmogelijk. De streamingdienst introduceert namelijk een nieuwe maatregel om account delen tussen mensen op verschillende woonadressen tegen te gaan. Kijkers die een Netflix account delen, kan worden gevraagd om verificatie via een e-mail of SMS. Zo wordt vooral het delen met vreemden tegen gegaan en in mindere mate het delen met vrienden en familie.

Netflix introduceert controle van adresgegevens

Het is een bekend gegeven dat accounts voor de grootste streamingdienst van Nederland—Netflix—vaak niet alleen worden gedeeld met personen die met elkaar samen wonen, maar mogelijk ook met vrienden of kennissen. Mochten die inloggegevens daarna nog verder gedeeld worden, dan kan het gebeuren dat er mensen op het account kijken die je niet eens persoonlijk kent en waar je niet vanaf weet.

Daar was al de optie afmelden op alle apparaten voor ingevoerd, zodat onbekende kijkers van een account kunnen worden geweerd. Nu heeft Netflix echter een nieuwe stap gezet in de aanpak van het delen van accounts, want men krijgt nu soms een melding waarin middels een SMS of e-mail naar de hoofdeigenaar van het account moet worden geverifieerd dat je daadwerkelijk op hetzelfde adres woont.

Delen van Netflix-account met vreemden wordt moeilijker

Als je dus een goede vriend of familielid van de accounthouder bent, zal dit geen probleem zijn. Het delen met vreemden wordt zo echter lastiger, omdat zij niet zomaar aan de accounthouder kunnen vragen wat de code is die hij of zij per mail of SMS heeft ontvangen.

Overigens zei Netflix-oprichter Reed Hastings in 2016 nog dat het delen van accounts iets is “waarmee we moeten leren leven”. Eind 2019 gaf de topman Greg Peters echter al aan dat Netflix bezig was met het zoeken van oplossingen voor het delen van accounts, maar toen was er nog niet iets concreets gevonden.

Nieuwe zet in de strijd om abonnees nu Disney+ zich mengt in de strijd?

Waarom de streamingdienst na zo’n lange tijd plotseling strenger op gaat treden tegen het delen van accounts, is niet bekend. Wel weten we dat de concurrentie van streamingdiensten steeds feller wordt en dat in het bijzonder Disney+ snel in begint te lopen op Netflix. Zo heeft Disney+ op het moment van schrijven de magische grens van 100 miljoen abonnees net gepasseerd en stelt het als doel om 260 miljoen abonnees in 2024 te hebben.

Het is dus mogelijk dat Netflix dit nieuwe middel tegen account delen inzet om toch meer abonnees aan zich te binden en de concurrentie voor te blijven. Hierover heeft de streamingdienst echter geen officiële uitspraken gedaan.